– Statut

STATUT

(treść ujednolicona obowiązująca od 13 lipca 2021 r.)

Towarzystwa Przyjaciół Piaseczna

ROZDZIAŁ I.

Nazwa, obszar  działalności i charakter prawny Towarzystwa

§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Przyjaciół Piaseczna, w dalszej części statutu zwane „Towarzystwem”. 

§ 2

Obszarem  działalności Towarzystwa jest Miasto i Gmina Piaseczno. 

Siedzibą Towarzystwa jest Miasto Piaseczno. 


§ 3

1. Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie przepisów obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

2. Towarzystwo jest kontynuatorem tradycji i dorobku Towarzystwa Przyjaciół 

Piaseczna założonego w roku 1924 w Piasecznie.

§ 4

  1. Towarzystwo dla realizacji swych celów statutowych i zaspokojenia zainteresowań członków może powoływać koła i sekcje tematyczne wewnątrz Towarzystwa, powoływane przez Zarząd i działające na podstawie odrębnych regulaminów, zatwierdzonych przez Zarząd. 
  2. Organy Towarzystwa sprawują kontrolę nad działalnością kół i sekcji – w sposób i na zasadach określonych w Statucie niniejszym.

§ 5

1.Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o takich samych lub podobnych celach.

2. Towarzystwo może tworzyć związki stowarzyszeń i do nich przystępować.

§ 6

  1. Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej swych członków. 
  2. Do prowadzenia spraw statutowych Towarzystwo może zatrudniać pracowników.

§ 7

Towarzystwo ma prawo używać pieczęci i odznak organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 8

1.Towarzystwo posługuje się znakiem graficznym (logo) odróżniającym go od innych organizacji.

2. Towarzystwo ma prawo do używania legitymacji organizacyjnej i odznaki zatwierdzonej przez władze Towarzystwa.

ROZDZIAŁ II.
Cele i środki działania


§ 9

1. Celami Towarzystwa są: 

a) inicjowanie i wspieranie działań w sferze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

b) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwijanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

c) popularyzacja wiedzy o historii i współczesności Miasta i Gminy Piaseczno.

d) kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości w środowisku dzieci, młodzieży i dorosłych.

e) upowszechnianie i wspieranie  turystyki, krajoznawstwa i sportu.

f) działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.

g) promocja i organizacja wolontariatu.

h) Wspieranie ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

i) działalność na rzecz poprawy jakości życia seniorów i osób niepełnosprawnych.

§ 10

Towarzystwo realizuje swe cele poprzez:

  1. Działalność nieodpłatna
  1. Propagowanie potrzeby opieki nad zabytkami i krajobrazem kulturowym oraz krzewienie wiedzy o zabytkach i promowanie wiedzy historycznej oraz podejmowanie przy nich prac.
  2. Uświadamianie społeczeństwu znaczenia dziedzictwa kultury jako ważnego wyznacznika tożsamości narodowej.
  3. Pozyskiwanie, gromadzenie, udostępnianie i ochrona dokumentów, pamiątek, materiałów historycznych i aktualnych dotyczących Piaseczna. 
  4. Organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej, wychowania przez sztukę.
  5. Organizacja imprez i wydarzeń kulturalnych.
  6. Organizacja konferencji, warsztatów, konkursów, festynów, spotkań i szkoleń.
  7. Wspieranie wszechstronnego rozwoju społeczności lokalnej, a zwłaszcza grup społecznych wokół działalności społecznej, obywatelskiej, patriotycznej.
  8. Prowadzenie działalności wydawniczej związanej z celami Towarzystwa.
  9. Integrację i wspieranie środowiska osób starszych i niepełnosprawnych.
  10. Inicjowanie działań na rzecz dialogu międzypokoleniowego
  11. Nadawanie godności, odznak honorowych, medali i wyróżnień oraz zgłaszanie w sprawie medali, odznaczeń i nagród dla członków Towarzystwa.
  12. Tworzenie i pomnażanie funduszy przeznaczonych na rewaloryzację zabytków i działalność statutową.
  13.  Współpracę ze środowiskiem nauczycielskim i młodzieżą, udzielanie pomocy szkołom i organizacjom w upowszechnianiu wiedzy o zabytkach.
  14. Prowadzenie działalności dziennikarskiej.
  15. Współpracę ze stowarzyszeniami, fundacjami, jednostkami państwowymi i samorządowymi w sferze opieki nad zabytkami.
  16. Współpracę z instytucjami naukowymi, muzeami, bibliotekami i archiwami.
  17. Działalność charytatywna.
  18. Zgłaszanie władzom lokalnym potrzeb i opinii mieszkańców Miasta i Gminy Piaseczno odnoszących się do jakości funkcjonowania Miasta, estetyki Miasta i bezpieczeństwa mieszkańców, planów rozwoju przestrzeni publicznej, ochrony środowiska naturalnego;
  19. Sprzyjanie i animowanie współpracy z lokalnymi organizacjami, portalami społecznościowymi, mediami – zainteresowanymi zachowaniem pamięci o minionych pokoleniach Piasecznian, a także opisem i utrwaleniem dnia współczesnego Miasta i życia jego Mieszkańców;
  20. Udział w dorocznych wydarzeniach rocznicowych i imprezach o charakterze patriotycznym oraz  promocyjno-integracyjnym;
  21. Podejmowanie innych przedsięwzięć jakie okażą się celowe dla realizacji działalności statutowej.
  1. Działalność odpłatna
  1. Organizacja i prowadzenie konferencji, szkoleń i kursów na temat ochrony dóbr kultury i sztuki.
  2. Działalność wydawnicza związana z celami Towarzystwa.
  3. Organizacja różnorodnych form edukacji kulturalnej, wychowania przez sztukę.
  4. Organizacja imprez i wydarzeń kulturalnych.
  5. Organizacja konferencji, seminariów, warsztatów, spotkań, szkoleń z zakresu edukacji i wychowania.
  6. Pomoc w aktywizowaniu osób starszych oraz osób niepełnosprawnych.
  7. Prowadzenie badań w obszarze kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
  8. Prowadzenie zbiórek, koncertów, aukcji i innych działań charytatywnych.
  9. Podnoszenie świadomości ekologicznej poprzez organizację działań edukacyjnych i promujących ochronę dziedzictwa przyrodniczego.

ROZDZIAŁ III.

Członkostwo, prawa i obowiązki członków

§ 11

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

  1. zwyczajnych,
  2. wspierających,
  3. honorowych.

§ 12

1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych, gwarantująca działalność zgodną ze Statutem Towarzystwa.

2. Członkiem wspierającym Towarzystwa może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. 

Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela. 

3. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje do Towarzystwa jego Zarząd na podstawie złożonej deklaracji. Uchwała o przyjęciu podejmowana jest w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

4.Członkostwo honorowe nadawane jest przez Walne Zebranie Towarzystwa osobom fizycznym, które wniosły wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa. Członkowie honorowi nie mają obowiązku opłacania składek członkowskich.

§ 13

1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:

a) wybierania i bycia wybranym do władz Towarzystwa;   

b) uczestniczenia w zebraniach oraz innych spotkania organizowanych przez Towarzystwo z prawem głosu;

c) poddawania ocenie działalność Towarzystwa i jego władz, oraz wysuwania wobec nich wniosków i postulatów;

d) posiadania legitymacji Towarzystwa i jego odznaki organizacyjnej. 

2. Członkowie wspierający i honorowi mają prawo do:

a) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Towarzystwa z głosem doradczym;

b) uczestniczenia w zebraniach i spotkaniach organizowanych przez Towarzystwo.

§ 14

Członkowie zwyczajni Towarzystwa mają obowiązek:

a) czynnego uczestnictwa w realizacji celów i zadań Towarzystwa;

b) przestrzegania Statutu oraz uchwał i decyzji władz Towarzystwa;

c) regularnego opłacania składek członkowskich.

§ 15

Członkowie wspierający Towarzystwa mają obowiązek:

a) działania na rzecz aktywności Towarzystwa oraz jego promocji;

b) przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał i decyzji władz Towarzystwa.

c) wspierania materialnego działalności Towarzystwa.

§ 16

1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje w przypadku:

  1. śmierci członka Towarzystwa;                   
  2. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego w formie pisemnej do Zarządu Towarzystwa.
  3. wykluczenia członka z Towarzystwa z powodu:
  1. nieprzestrzegania Statutu, uchwał i decyzji władz Towarzystwa,
  2. zalegania z opłatą składki członkowskiej przez okres jednego roku, po uprzednim dwukrotnym wezwaniu do jej uiszczenia;
  3. działania na szkodę Towarzystwa, popełniając czyn niehonorowy lub dopuszczając się przestępstwa ściganego prawem.

2. Członek wykluczony z Towarzystwa może odwołać się do Walnego Zebrania, którego uchwała w sprawie wykluczenia jest ostateczna.

ROZDZIAŁ IV.

Władze Towarzystwa 

§ 17

1. Władzami Towarzystwa są:

a) Walne Zebranie Członków;

b) Zarząd;

c) Komisja Rewizyjna.

2. Kadencja władz Towarzystwa wskazanych w ust. 1 lit. b i c trwa 4 lata.

3. W przypadku ustąpienia członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji – władze Towarzystwa mają prawo powołać nowych członków w celu dopełnienia składu ww. organów zarządczych, w trybie i na zasadach właściwych dla wyboru członków tych organów.

4. Członkowie Towarzystwa wybrani do jego władz pełnią swoje funkcje społecznie.

Walne Zebranie Członków

§  18

1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

2. Walne Zebranie Członków może mieć charakter zwyczajny i nadzwyczajny.

3. Walne Zebrania Członków zwyczajne zwoływane są przez Zarząd minimum raz w roku.

4. Walne Zebranie Członków nadzwyczajne zwoływane jest z inicjatywy Zarządu, na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub na żądanie 1/3 członków Towarzystwa, w terminie 6 tygodni od dnia zgłoszenia wniosku lub żądania.

5. Walne Zebranie Członków nadzwyczajne obraduje wyłącznie nad sprawami, z powodu których zostało zwołane.

§ 19

W obradach Walnego Zebrania Członków uczestniczą: członkowi zwyczajni – z głosem stanowiącym, członkowie wspierający – z głosem doradczym, oraz członkowie honorowi i zaproszeni goście.  

§ 20

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

1. Ustalanie programu i głównych kierunków działalności Towarzystwa;

2. Uchwalanie zmian Statutu oraz regulaminów Towarzystwa;

3. Wybór Zarządu Towarzystwa;

4. Wybór Komisji Rewizyjnej;

5. Ocena działalności Towarzystwa;

6. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Towarzystwa za okres ich działalności;

7. Udzielanie Zarządowi absolutorium za okres sprawozdawczy po zapoznaniu się z oceną Komisji Rewizyjnej; 

8. Podejmowanie uchwał związanych z rozwiązaniem Towarzystwa i sprawami likwidacyjnymi.
9. Rozpatrywanie wniosków i odwołań członków. 

10. Nadawanie członkostwa honorowego; 11. Ustalenie wysokości składek członkowskich;

12. Akceptowanie wstąpienia Towarzystwa do związków celowych.

§ 21

Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku dziennym Walnego Zebrania Członków powinny być doręczone członkom co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.

§ 22

1. Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Towarzystwa. 

2. W przypadku, gdy Walne Zebranie Członków nie dojdzie do skutku w pierwszym terminie, odbywa się w terminie drugim, ustalonym przez Zarząd, bez względu na liczbę obecnych członków Towarzystwa.

3. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane w drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych na zebraniu członków Towarzystwa.

4. Uchwały Walnego Zebrania Członków w sprawie zmiany Statutu podejmowane są większością 2/3 głosów członków obecnych na Zebraniu.

§ 23

Zarząd Towarzystwa

1. Zarząd Towarzystwa wybierany jest przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym, w tym wybór prezesa w pierwszej kolejności;

2. Zarząd składa się z 5-7 osób: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika oraz członków; 

3. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na 3 miesiące;

4. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub w jego zastępstwie – wiceprezes z jego upoważnienia;

5. Informacja o zwołaniu posiedzenia Zarządu powinna być wysłana do członków Zarządu co najmniej  na 7 dni przed terminem posiedzenia;

6. W posiedzeniach Zarządu mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni goście;

7. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy członków Zarządu. W przypadku równej liczby głosów decydujący głos należy do prezesa.

8. Zarząd może powołać Zespół Doradców Zarządu.

9. Zespół Doradców ma charakter konsultacyjny i opiniodawczy w zakresie planowanych, realizowanych działań Stowarzyszenia.

10. W skład Zespołu Doradców mogą wchodzić członkowie Towarzystwa Przyjaciół Piaseczna, w szczególności byli członkowie organów statutowych lub osoby spoza Stowarzyszenia o ile jest to uzasadnione merytorycznymi potrzebami podejmowanych działań.

11. Pracami Zespołu Doradców w tym, zwoływaniem spotkań kieruje prezes lub osoba przez niego upoważniona.

12. Zarząd obraduje wraz z Zespołem Doradców minimum raz na kwartał.   

§ 24

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. Bieżące prowadzenie spraw oraz realizacja celów Towarzystwa.
  2. Uchwalanie rocznych planów działalności Towarzystwa i czuwanie nad ich realizacją.
  3. Zatwierdzanie rocznych preliminarzy budżetu, sprawozdań finansowych i zamknięć rachunkowych.
  4. Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.
  5. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
  6. Zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa.
  7. Podejmowanie uchwał w sprawie nawiązywania współpracy przez Towarzystwo z lokalnymi organizacjami lub środowiskami w celu realizacji zadań statutowych Towarzystwa.
  8. Przyjmowanie lub wykluczanie członków Towarzystwa oraz czuwanie nad przestrzeganiem przez nich statutu i uchwał Towarzystwa.
  9. Formułowanie innych pism i dokumentów, których ważność musi być potwierdzona podpisem prezesa lub jego zastępcy.   
  10. Występowanie z wnioskami o nadawanie wyróżnień  honorowych, odznak, nagród, medali oraz odznaczeń państwowych i resortowych.
  11. Wnioskowanie do Gminy Piaseczno o nadawanie godności „Honorowego 

Obywatela Gminy Piaseczna” oraz „Zasłużonego dla Gminy Piaseczno”.

  1. Powoływanie kół i sekcji tematycznych wewnątrz Towarzystwa, zatwierdzanie regulaminów ich działania oraz sprawowanie kontroli nad ich działalnością.

§ 25

  1. Oświadczenia woli w imieniu Towarzystwa składają Prezes działający łącznie z innym członkiem Zarządu. 
  2. W razie niemożności podejmowania działań przez Prezesa, w jego imieniu działa pisemnie upoważniony przez niego Wiceprezes.
  3. Do zaciągnięcia w imieniu Towarzystwa zobowiązań majątkowych (których wartość przekracza kwotę 10.000 zł.) konieczna jest kontrasygnata Skarbnika.

§ 26

Komisja Rewizyjna

1. Komisja Rewizyjna wybierana jest przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym. 

2. Komisja składa się 3 osób: przewodniczącego, zastępcy i członka.

3. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są przez cały skład Komisji.

§ 27

Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu. Nie mogą też być w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub innej zależności faktycznej od Zarządu. 

§ 28

1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Przeprowadzenie nie rzadziej, niż raz w roku kontroli całokształtu działalności merytorycznej, statutowej i finansowej Zarządu oraz działalności Towarzystwa.
  2. przedstawienie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdania z rocznej działalności oraz corocznej oceny pracy Zarządu wraz z wnioskiem o udzielenie Zarządowi absolutorium.
  3. Uczestniczenia przedstawiciela KR w posiedzeniach Zarządu.

ROZDZIAŁ V.

Majątek i fundusz Towarzystwa

§ 29

Majątek Towarzystwa składa się z: 

1. wpisowego i składek członkowskich;

2. dotacji lub subwencji;

3. ofiarności publicznej;

4. dochodów z działalności własnej oraz dochodów z majątku stowarzyszenia;

5. spadków, zapisów i darowizn.

6. wpływy z odpłatnej działalności pożytku publicznego.

§ 30

Zabrania się:

1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi;

2. przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa,

4. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

ROZDZIAŁ VI

Koła i sekcje tematyczne

§ 301

  1. Dla realizacji poszczególnych celów lub zadań Towarzystwa, z inicjatywy jego członków lub Zarządu, wewnątrz Towarzystwa mogą być powoływane koła i sekcje tematyczne. 
  2. Koła i sekcje tematyczne działają w ramach Towarzystwa i nie posiadają własnej osobowości prawnej. 
  3. Do powołania koła lub sekcji tematycznej wymagana jest liczba co najmniej 3 członków Towarzystwa. 
  4. Koła i sekcje tematyczne działają na podstawie niniejszego Statutu oraz własnych regulaminów. 

§ 302

  1. Koło bądź sekcja tematyczna powoływane są w drodze uchwały Zarządu Towarzystwa. 
  1. Koło bądź sekcja tematyczna posiada regulamin swego działania, podlegający zatwierdzeniu przez Zarząd Towarzystwa przy ich powoływaniu. 
  2. Koło bądź sekcja tematyczna może posiadać własną pieczęć, znak graficzny, legitymacje oraz odznaki.
  3. Organami koła lub sekcji tematycznej jest Zarząd oraz Zgromadzenie Członków. 
  4. Zarząd koła lub sekcji tematycznej powołuje Zgromadzenie Członków. Funkcje w organach koła i sekcji tematycznej pełnione są nieodpłatnie. 
  5. Regulamin koła bądź sekcji tematycznej określa co najmniej:
  1. cele, obszar i sposób działania,
  2. sposób działania i kompetencje Zgromadzenia Członków, w tym w szczególności tryb zwoływania i pracy jego zebrań oraz kompetencje, skład oraz sposób pracy Zarządu,
  3. sposób nabycia i utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
  4. sposób pozyskiwania i rozliczania środków na swą działalność,
  5. tryb zmiany regulaminu oraz podjęcia uchwały w przedmiocie rozwiązania koła lub sekcji tematycznej. 
  6.  Koła i sekcje tematyczne ulegają rozwiązaniu wskutek uchwały ich Zgromadzenia Członków bądź wskutek uchwały Zarządu Towarzystwa. Od decyzji Zarządu Towarzystwa w sprawie rozwiązania koła lub sekcji tematycznej przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków, którego uchwała w tej sprawie jest ostateczna.

§ 303

  1. Nadzór na działalnością kół i sekcji tematycznych pełni Zarząd Towarzystwa. 
  1. Zarząd koła lub sekcji tematycznej zobowiązany jest do składania Zarządowi Towarzystwa sprawozdań w formie pisemnej ze swego funkcjonowania, stosownie do podejmowanych działań, nie rzadziej jednak niż raz w roku do końca lutego.
  2.  Środki pozyskiwane przez koło lub sekcję tematyczną na swą działalność należą do ich wyłącznej dyspozycji i rozliczane są w ramach Towarzystwa, we właściwym trybie i przez właściwe do tego organy Towarzystwa. To samo tyczy się innych obowiązków sprawozdawczych koła bądź sekcji tematycznej. 

§ 304

O powstaniu koła lub sekcji tematycznej jego Zarząd powiadamia miejscowo właściwy organ nadzorujący, w terminie 14 dni od powstania, podając skład zarządu i adres siedziby jednostki oraz doręczając statut. 

ROZDZIAŁ VII.

Rozwiązanie Towarzystwa

§ 31

  1. Rozwiązanie Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa przy obecności 2/3 uprawnionych do głosowania, większością 2/3 głosów. 
  2. W przypadku braku quorum w pierwszym terminie, wyznacza się drugi termin Walnego Zebrania Towarzystwa, na którym podjęcie uchwały następuje zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/3 uprawnionych do głosowania.
  3. Walne Zebranie powołuje komisję likwidacyjną i podejmuje decyzję o przekazaniu majątku Towarzystwa.
Back to top